28 października 2009

Trasa biegowa (Góry Izerskie), Jakuszyce - Hala Izerska - Jakuszyce

Przedstawiam jedną ze swoich ulubionych tras biegowych w Górach Izerskich, w sam raz na wycieczkę biegową.

Cechy trasy:
  • start i meta w Jakuszycach
  • długość - 19 km
  • punkt startu - 891 m n.p.m.
  • różnica wysokości - 183 m (wysokość od 808 do 991 m n.p.m.)
  • nawierzchnia - szutry, asfalt, kawałek górskiej kamienistej ścieżki.

Początek (i koniec) proponowanej trasy znajduje się w pobliżu stacji benzynowej Muller w Jakuszycach. Tuż obok stacji lub na pobliskim parkingu możemy zostawić samochód. Bieg zaczynamy kierując się zielonym szlakiem w górę w stronę Rozdroża pod Cichą Równią. Od Rozdroża biegniemy początkowo za znakami niebieskimi, w pewnym momencie szlak niebieski skręca w lewo, my ignorujemy to i poruszamy się dalej prosto piękną szutrową drogą. Mijamy miejsce o nazwie Jagnięcy Jar i biegniemy dalej aż do momentu gdy zobaczymy szlak żółty. Tu skręcamy w lewo i za znakami żółtymi zbiegamy stromą górską ścieżką do schroniska Chatka Górzystów. Od Chatki podążamy szlakiem czerwonym wzdłuż Hali Izerskiej i rzeki Izery w stronę Stacji Turystycznej Orle. Od Orla czeka nas jeszcze stromy podbieg (cały czas szlak czerwony!) przez Samolot pod Cichą Równię. Dalej stromy zbieg aż do parkingu przy stacji benzynowej Muller.
Trasa jest urozmaicona, piękna widokowo, ponadto po drodze spotkamy dwa schroniska górskie: Chatkę Górzystów i Stację Turystyczną Orle. Opisaną trasę można przebiec także zimą na nartach biegowych, uwaga! - najtrudniejszy odcinek to stromy kawałek żółtego szlaku prowadzący do Chatki Górzystów.

Na zachętę zamieszczam kilka zdjęć: